Sinds kort heb ik een businesscoach. En eerlijk, dit is een van de beste cadeaus die ik mijzelf in lange tijd heb gegeven. Ik houd zelf al erg van actie, maar zij zet mij nóg meer in de actiemodus. En niet onbelangrijk: eindelijk heb ik het gevoel dat er ook echt een idee zit achter de acties, die ik onderneem. Een strategie.
Bellen met mijn ideale klant
Een van de eerste dingen die ik tijdens mijn coachingstraject deed, was bellen met 5 potentiële klanten om onderzoekende gesprekken te voeren, mijn nieuwe aanbod voor te leggen en te kijken hoe erop gereageerd werd. Doodeng vond ik dat. Ik was bang dat ik te verkoperig over zou komen en hier potentiële klanten juist mee zou afschrikken. Maar wat bleek? Het was een briljante zet. Dit is wat ik eruit haalde:
1. Inzicht in het probleem van mijn ideale klant
Een van de meest waardevolle dingen die ik uit de gesprekken met mijn ideale klanten heb gehaald is inzicht. Bijvoorbeeld in waar zij tegenaan lopen met betrekking tot content creatie en wat hun grootste uitdagingen zijn. Daarnaast weet ik nu hoe ik hen het beste zou kunnen helpen.
2. Inspiratie voor blogonderwerpen
Doordat ik nu beter weet waar mijn ideale klant tegenaan loopt, kan ik daar met mijn blogartikelen handig op inspelen. Ik heb weer een hele lijst met nieuwe blogonderwerpen opgesteld!
3. Perfect moment om mijn webteksten te herschrijven
Al tijden vond ik dat het hoog tijd werd om mijn eigen webteksten onder handen te nemen. Nu ik mijn ideale klant heb gesproken, kan ik daar handig gebruik van maken. Goede webteksten sluiten namelijk aan op de belevingswereld van je potentiële klant. En daar was ik nu dus juist helemaal ingedoken. Perfect moment dus om mijn eigen webteksten aan te pakken en hier letterlijk de woorden van mijn ideale klant in te verwerken.
4. Je komt ook iets brengen
Stiekem dacht ik dat niemand op mijn telefoontjes zou zitten te wachten. Ik was bang dat ik mensen, die het toch al zo druk hebben, lastig zou vallen. Al snel merkte ik echter dat het tegenovergestelde het geval was.
Ja, natuurlijk kwam ik iets ‘halen’. Het waren onderzoekende gesprekken en ik was op zoek naar inzicht in de wensen van mijn ideale klant. Daarnaast kon ik gelukkig ook iets ‘brengen’. Sommigen vroegen mij bijvoorbeeld om tips voor het aanpakken van bepaalde problemen. Anderen vroegen direct of ik hen kon helpen. Hierdoor was er dus sprake van een win-win situatie. Ik kreeg de nodige inzichten en mijn (potentiële) klanten kon ik voorzien van tips of direct werk uit handen nemen.
5. Zelfvertrouwen
Als ik één ding lastig vind als ondernemer, dan is het wel om voor mijn tarief te gaan staan. Door de gesprekken die ik voerde en door de enthousiaste reacties van eerdere opdrachtgevers weet ik nu veel beter wat ik waard ben. Dat zelfvertrouwen is misschien wel het meest waardevolle dat ik uit de gesprekken met mijn ideale klant heb gehaald.
Heb jij wel eens de telefoon gepakt en bedrijven gebeld waar je graag voor zou willen werken? Dan ben ik heel benieuwd wat het jou heeft opgeleverd. Laat het me vooral weten in een reactie hieronder. Wil je weten wat ik als tekstschrijver voor je kan betekenen? Neem dan contact met me op.