“Dewi, help! Ik stop zoveel energie in mijn content, maar eigenlijk doe ik maar wat”, vertrouwde een potentiële klant mij laatst toe. “En ik heb geen idee of het werkt.”
“Hoe komen jouw klanten nu bij jou terecht?”, vroeg ik haar.
“Ja, via via eigenlijk. Ik doe ergens een opdracht en dan volgt daar weer een nieuwe opdracht uit. En soms benader ik zelf opdrachtgevers. En op dit moment zit ik helemaal vol. Maar over 2 maanden? Tja, zeg het maar. Ik weet het niet…”
Supermooi dat zij haar klanten uit haar netwerk haalt. Maar natúúrlijk wil je meer zekerheid. Ook als ondernemer is het fijn om te weten waar je aan toe bent. “Ik wil zó graag meer continuïteit in mijn opdrachten. Het maakt me onrustig en onzeker om steeds maar te moeten afwachten of er weer iets nieuws komt”, verzuchtte ze.
En daar legde ze precies de vinger op de zere plek. Ze stopt ontzettend veel tijd in haar content, maar het resultaat blijft uit. Een teken aan de wand dus dat haar contentstrategie níet werkt. Als de aanvragen via je website en social mediakanalen uitblijven, gaat er daar iets verkeerd.
Maar wat werkt dan wel?
1. Wees niet bang om jezelf te laten zien
Jij bent uniek en je hebt een belangrijk verhaal te vertellen. En niet alleen thuis aan de keukentafel. Jouw verhaal verdient het om gedeeld te worden met een groter publiek.
Dus, neem een standpunt in, laat zien waar je voor staat en geef je lezers een kijkje achter de schermen. Mensen doen het liefst zaken met mensen. Ook jouw potentiële klanten. Wees dus niet bang om jezelf te laten zien.
2. Maak een kapstokje
Ken je de term contentpijler al? Dit is als het ware een kapstok waar jij je content aan ophangt. Wanneer jij met 3 tot 5 thema’s werkt, is het voor jou duidelijk wáár je over wilt schrijven en weet je doelgroep ook wat zij van je kunnen verwachten. Dit maakt het al een stuk overzichtelijker, toch?
3. Lekker mixen!
Leuk natuurlijk, die contentpijlers en die persoonlijke noot, maar vergeet niet om hier balans in aan te brengen. Je wilt van jouw content een klantmagneet maken. Wissel persoonlijke content daarom af met inhoudelijke stukken, berichten waarin je waardevolle tips geeft of lezers je aanzet tot aankoop. Maak hier een mooie mix van!
4. Vergeet niet te verkopen
Ja, eng he? Maar als je niet durft te verkopen, durf je dan wel te ondernemen? Als jij je aanbod nooit deelt, weet jouw potentiële klant ook niet waarvoor ze nou bij jou moeten zijn. Dit kun je heel eenvoudig doen door je teksten te eindigen met een mooie call to action.
Dus, laat jezelf zien, wissel verschillende thema’s af én doe af en toe een aanbod.
Wil je meer van dit soort tips?
Vond je deze tips nuttig? Dan heb ik een verrassing voor je: deze blog is een stukje uit mijn e-book ‘De 7 contentvalkuilen van ondernemers met een maatschappelijke missie’. En natuurlijk vertel ik hierin niet alleen welke valkuilen ik vaak zie, maar geef ik je ook concrete handvatten. Mijn e-book zit bómvol praktische tips, die jou helpen om een continue klantenstroom te bereiken.
Benieuwd? Download dan mijn e-book door het formulier hieronder in te vullen!