De teksten op je website zijn vaak de eerste woorden die je wisselt met je potentiële klant. Misschien ben je je daar niet van bewust. Jij ziet die klant immers niet. Vergeet alleen niet dat dit vaak wel de eerste indruk is, die jij achterlaat.
Daarom is het belangrijk om serieus aandacht te besteden aan je webteksten. Hoe zorg je ervoor dat jouw klant zich direct aangesproken voelt?
Begin niet direct over jezelf
Je hebt een website en die heb je natuurlijk niet voor niets. Je wilt je klant dolgraag vertellen wat je doet, waarom je doet wat je doet en wat jouw drijfveren zijn. Als tekstschrijver zie en hoor ik dit vaak. Toch geloof ik dat het jouw ‘ideale klant’ niet zoveel uitmaakt waarom jij doet wat je doet. Deze persoon is al op jouw website uitgekomen en gaat ervan uit dat jij hem of haar kunt helpen. Waarom zou je dan direct over jezelf beginnen?
Maar wat schrijf je dan wel op je homepage? Wat wil een potentiële klant dan wél horen?
Webteksten schrijven: kruip in de huid van jouw ideale klant
Een goede webtekst sluit aan op de belevingswereld van jouw potentiële klant. Maak op jouw homepage dus meteen duidelijk welk probleem jij oplost. Kruip in de huid van jouw ideale klant en beschrijf zijn situatie. Het liefst met een lichte dosis humor. Zorg ervoor dat jij het antwoord bent op de problemen, verlangens en ambities van jouw ideale klant. Dat is waar het om gaat.
Vind je het lastig om te bedenken wat jouw ideale klant aanspreekt? Probeer voor jezelf dan eens antwoord te geven op de volgende vragen:
- Wie is jouw ideale klant?
- Wat is de huidige situatie van jouw ideale klant?
- Wat zijn de verlangens van jouw ideale klant?
- Wat triggert hem of haar?
- Wat is het probleem van jouw klanten en hoe los jij dat op?
Als je deze dingen voor jezelf inzichtelijk maakt, ben je al een heel eind en kun je de antwoorden op deze vragen verwerken in jouw teksten!
Gebruik de woorden van jouw ideale klant
Weet je het antwoord op deze vragen niet precies? Ga dan in gesprek met je doelgroep. Klim in de telefoon en zorg ervoor dat je een duidelijk beeld krijgt van de huidige situatie van jouw ideale klant. Pen tijdens het gesprek lekker mee, zodat je de woorden van jouw ideale klant letterlijk kunt verwerken in jouw webteksten. Daarmee zorg je voor herkenbaarheid.
Weet je de antwoorden wel? Ook dan kan het geen kwaad om het gesprek weer eens aan te gaan en te onderzoeken welke woorden jouw klant gebruikt om zijn of haar probleem te omschrijven.
Heb je geen flauw idee hoe je jouw klanten het beste kunt aanspreken, maar wil je wel dat jouw teksten aansluiten op de belevingswereld van jouw potentiële klant? Ik neem het schrijven van jouw webteksten met alle plezier uit handen en zorg ervoor dat jouw ideale klant zich direct in jouw verhaal herkent.
Benieuwd wat ik voor je kan betekenen? Neem dan contact met me op voor een gratis kennismakingsgesprek. Samen kijken we hoe ik jouw boodschap om kan zetten naar aansprekende teksten, zodat jij nieuwe klanten aan kunt trekken.