Het is ongelofelijk hoe de wereld er in zo’n korte tijd totaal anders uit kan zien. Horeca is gesloten, veel ondernemers hebben het moeilijk, we werken zoveel mogelijk vanuit huis en misschien maak je je wel zorgen om je eigen gezondheid of die van je naasten. Daarom kan het misschien wat vreemd of zelfs ongepast aanvoelen om door te gaan met het delen van content. Maar ook in deze bizarre tijd mag jij jezelf laten zien. In deze blog deel ik drie redenen waarom het juist nu belangrijk is om zichtbaar te zijn met je bedrijf en hoe je hiermee om kunt gaan. En voel je het even niet? Dan is dat natuurlijk ook helemaal oké.
1. Alle ogen zijn gericht op social media
Doordat mensen veel tijd online doorbrengen, zijn alle ogen op dit moment op social media gericht. In China besteedden Chinezen in februari bijvoorbeeld 7,3 uur per dag aan tv en online platforms. Een trend die we in Nederland waarschijnlijk ook gaan zien. Maak hier gebruik van door jezelf online te laten zien. Wees een lichtpuntje voor jouw volgers en deel relevante content!
2. Laat zien dat je voor je klanten klaarstaat
Nu we veel vanuit huis werken, zitten fysieke afspraken er voorlopig niet in. En als ondernemer of zzp’er kan het zijn dat opdrachten nu niet doorgaan en het lastiger is om nieuwe klanten binnen te halen. En juist daarom is het zo belangrijk om ook in tijden van corona zichtbaar te blijven met jouw bedrijf. Laat zien dat jij zoveel mogelijk doorwerkt en dat je voor je klanten klaarstaat. Uiteraard is het geen business as usual en is het slim om je content hier op aan te passen.
3. Blijf on top of mind
Natuurlijk zijn het turbulente tijden, maar aan alles komt ook weer een eind. En hoewel niemand weet hoe lang het nog gaat duren, gaat uiteindelijk ook de coronacrisis weer voorbij. Daarom is het belangrijk om positief te blijven én door te gaan met jezelf te laten zien. Misschien nemen (potentiële) klanten nu minder snel van je af, maar door te werken aan jouw zichtbaarheid blijf je wel on top of mind. Als deze situatie dan straks voorbij is, denkt jouw ideale klant misschien wel als eerste aan jou!
Wat kun je doen? Praktische content tips
Goed, redenen genoeg dus om te blijven werken aan jouw online zichtbaarheid. Maar hoe pak je dat aan? Ik geef je drie praktische tips voor jouw content:
1. Pas je tone of voice aan
In moeilijke situaties is het soms lastig om de juiste woorden te vinden. Het is balanceren tussen je feitelijke boodschap en emoties. Denk echter niet te moeilijk. Natuurlijk wil je voorkomen dat je als een olifant door een porseleinkast walst, maar dat kun je eenvoudig oplossen door je tone of voice iets aan te passen. Het hoeft niet per se groots en meeslepend te zijn, soms is een simpel ‘we staan voor je klaar’ al voldoende.
2. Leef je in
Verbinding, empathie en relevantie. Dat is waar het om gaat bij online zichtbaarheid. Juíst nu is het extra belangrijk om je in te leven in jouw klanten of opdrachtgevers. Wat maken zij nu door? En wat hebben zij op dit moment nodig? Wees empathisch, kijk hoe jij jouw klanten nu het beste kunt helpen en pas je content hier op aan.
3. Wees relevant
Dit lijkt een inkoppertje, maar je kunt je afvragen of je geplande content bijvoorbeeld nog net zo relevant is als enkele weken geleden. Het kan zijn dat eerder geschreven blogs of social media berichten niet meer passen bij de huidige situatie. Dit betekent niet dat je deze berichten gelijk in je digitale prullenbak hoeft te gooien, maar het kan zijn dat het verstandig is om ze even in de wachtrij te zetten. Zo heb ik mijn ingeplande LinkedInposts met artikelen voor reisorganisaties offline gehaald. Niet zo gepast als grenzen gesloten zijn, vliegtuigen aan de grond blijven en geadviseerd wordt om zoveel mogelijk thuis te blijven.
Wat dan wel? Zorg ervoor dat je content relevant en passend is. Waar is jouw doelgroep nú naar op zoek? Waar lopen zij tegenaan? En hoe kun jij helpen? Speel hier op in in een blogpost of nieuwsbericht of stuur een direct mail naar je klanten.
Ik sta voor je klaar
Ik hoop dat ook jij blijft werken aan de zichtbaarheid van jouw bedrijf. Kun je hier hulp bij gebruiken? Bijvoorbeeld bij het schrijven van blogs, nieuwsberichten, artikelen of het afnemen van interviews? Neem dan contact met me op. Ik sta voor je klaar.