content ideeën

Hoe kom je aan content ideeën? 5 tips!

Daar zit je dan, achter je laptop. Vastbesloten om consequent nieuwe content te delen, maar de inspiratie blijft uit. Ik hoor het heel vaak: ‘Ja maar Dewi, ik weet écht niet waar ik over moet schrijven’. Herken je dat? Geen paniek! Dat overkomt iedereen wel eens. Toch zijn content ideeën overal. Soms liggen ze zelfs voor het oprapen, maar je moet wel weten waar je moet zoeken. Ik geef je 5 tips om aan content ideeën te komen.

1. Beantwoord vragen van klanten

Bij contentmarketing gaat het erom dat jouw content waardevol is voor je doelgroep. Het liefst wil je met jouw content je doelgroep aanspreken en in hun behoeftes voorzien. Zet je doelgroep daarom centraal als je nieuwe content gaat schrijven.

Eén van mijn favoriete manieren om aan nieuwe content ideeën te komen, is door heel goed te luisteren naar mijn klanten. Waar lopen zij tegenaan? Wat zijn hun behoeftes en uitdagingen? En welke vragen stellen zij jou? Hier kun jij met jouw content op inspelen. Bijvoorbeeld door in een blog een vraag te beantwoorden.

Lees ook: In gesprek met mijn ideale klant: dit leverde het mij op

2. Bel collega’s of opdrachtgevers

Een belronde met collega’s of met opdrachtgevers doet wonderen. Het kan een enorme inspiratieboost opleveren. Vraag bijvoorbeeld wat zij horen van klanten. Wat speelt er op dit moment? Wat zijn veel gestelde vragen? Aan welke projecten werken zij? Zijn er nog recente ontwikkelingen in het vakgebied? Schrijf lekker mee en analyseer vervolgens wat je hebt opgeschreven. Zo kom je ongetwijfeld aan nieuwe content ideeën!

3. Schrijf je in op nieuwsbrieven

Nieuwsbrieven zijn een perfect middel om op de hoogte te blijven van wat er speelt in je vakgebied. Zodra ik een nieuwsbrief ontvang, zet ik mijn contentradar aan. Bij elk item vraag ik mij af of ik hier iets mee kan. Natuurlijk is het niet de bedoeling dat je content van anderen gaat kopiëren, maar het is een handige manier om inspiratie op te doen. Misschien kun je onderwerpen bespreken vanuit jóuw perspectief of vanuit een totaal andere invalshoek.

4. Kijk op nieuwssites en in vakbladen

Naast het lezen van nieuwsbrieven kun je ook inspiratie opdoen door nieuwssites te bezoeken of in vakbladen te kijken. Zo blijf je goed op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen. Ik werk bijvoorbeeld veel voor bedrijven in het ruimtelijk domein en schrijf over onderwerpen, zoals gebiedsontwikkeling, de woningmarkt, de openbare ruimte, de energietransitie en duurzaamheid. Eén van mijn favoriete nieuwssites om op de hoogte te blijven van dit vakgebied is bijvoorbeeld Stadszaken.nl. En voor marketingtrends kijk ik graag op Frankwatching.

5. Documenteer je content ideeën

Inspiratie kun je niet afdwingen. Soms komt een goed idee ineens zonder aankondiging in je naar boven, maar kun je er niet direct mee aan de slag. Schrijf je idee dan wel gelijk op, zodat het je niet meer kan ontglippen. Zelf gebruik ik een Trello-bord, waarop ik al mijn content ideeën per categorie documenteer. Zo kan ik mijn ideeën altijd terugvinden om later uit te werken of kan ik hier naar teruggrijpen als ik even zonder inspiratie zit. Ideaal!

Contact

Tot zover mijn tips om aan nieuwe content ideeën te komen. Vind je dit toch lastig? Of heb je ideeën genoeg en kom je simpelweg tijd te kort om ze uit te werken? Ik help je graag! Neem contact met me op per telefoon of e-mail.

Contact

dewi@krachtvancontent.nl
06-55788804

Deel deze blog:

Vorig bericht
Waarom klantverhalen onmisbaar zijn in jouw marketingstrategie
Volgend bericht
Wat ik als ondernemer leerde van een bank kopen

Lees meer:

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
Geef een geldig e-mailadres op.
Je moet de voorwaarden accepteren voordat je het bericht kunt verzenden.

Menu