Als content creator, communicatieadviseur of tekstschrijver schrijf je vaak over projecten, opdrachten en actualiteiten, die betrekking hebben op het bedrijf waar jij werkt. Maar als je wilt schrijven over dat éne gave project waar jouw collega al maanden mee bezig is, dan heb je natuurlijk wel input nodig.
Onmisbare input van je collega
De kennis van jouw collega is uniek. Hij of zij zit helemaal in het onderwerp en is eigenlijk de enige persoon, die jou kan voorzien van de onmisbare input die jij nodig hebt om het artikel voor de website en de nieuwsbrief te schrijven. Dit kan niet door een andere collega worden overgenomen of worden opgelost door simpelweg deskresearch te doen.
Jouw collega heeft het echter ontzettend druk met zijn projecten. Misschien moet hij ook nog eens voor 80% declarabel zijn, waardoor er weinig tijd overblijft voor andere dingen. Jouw artikel wordt dan ineens bijzaak. Zonde. Dat wil je niet. Met deze tips zorg je ervoor dat het jouw collega zo min mogelijk tijd kost om input te leveren.
Werk met een format
Een simpele oplossing om input van je collega te krijgen, is het werken met een format. In het format stel jij een aantal algemene vragen. Je collega stuurt het ingevulde format vervolgens naar je terug en jij kunt met de antwoorden aan de slag! Het voordeel van werken met een format is dat je het maar één keer hoeft op te stellen. Daarna kun je het steeds opnieuw gebruiken.
Interview je collega
Een format is voor jou handig en werkt voor sommige collega’s heel goed, maar soms kan het ook een drempel zijn. Uit ervaring weet ik dat sommigen een format graag té goed willen invullen en het gevoel hebben dat zij het halve artikel al moeten schrijven. En dan kost het je collega alsnog te veel tijd.
Om dit op te lossen, kun je je collega ook interviewen. Plan een half uurtje in de agenda van jouw collega en vraag of hij jou op voorhand enkele documenten opstuurt, zodat jij je alvast kunt inlezen. Bereid vervolgens de vragen voor, die jij wilt stellen. Wees er zeker van dat jouw vragen álles bevatten wat je van collega wilt weten, zodat je niet nog een keer om input hoeft te vragen.
Stiekem is dit mijn favoriete methode om informatie los te krijgen. Als je iemand interviewt, weet je namelijk nooit van te voren hoe het gesprek verloopt. Je kunt als interviewer getriggerd worden door iets wat jouw collega je vertelt en daarop doorvragen, waardoor je nieuwsbericht of blogartikel mogelijk nóg interessanter wordt. En het kost je collega slechts een half uurtje van zijn tijd!
Bonustip: als jij je collega interviewt over een onderwerp waar je zelf weinig kaas van gegeten hebt, is het handig om het interview op te nemen. Zo kun jij je volledig focussen op het gesprek en hoef je niet continu mee te schrijven.
Lees ook: Succesvol interviews afnemen: 11 praktische interviewtips
Interviews af laten nemen?
Hopelijk helpen deze tips jou op weg om op een zo efficiënt mogelijke manier input van je collega’s te krijgen. Heb je zelf echter ook te weinig tijd om de interviews voor te bereiden, af te nemen en uit te werken? Ik help je graag! Benieuwd hoe ik te werk ga? Dit is mijn werkwijze interviews afnemen.