De juiste tone of voice vinden voor jouw bedrijf of organisatie kan een behoorlijke uitdaging zijn. Je wilt natuurlijk niet alleen de aanspreekvorm gebruiken die bij jou past, maar vóóral ook bij jouw doelgroep. Regelmatig krijg ik dan ook de vraag wat beter is: je of u in webteksten gebruiken?
Wie wil je aanspreken?
Als je een tekst schrijft, staat je doelgroep voorop. Door wie worden jouw teksten gelezen? Informeer je vooral je vaste klanten? Of wil je ook heel graag potentiële klanten bereiken? Wil je ouderen of jongeren aanspreken? En wil je bewust wat afstand creëren om zakelijk over te komen of wil je juist een vertrouwensband opbouwen met je lezer? Verplaats je in je lezers en bedenkt hoe zíj aangesproken willen worden: is dat in de u- of de je-vorm?
Verschillen tussen de twee aanspreekvormen
De u-vorm:
- Maakt je tekst formeler
- Bewaart een zekere afstand tussen jou en de lezer
- Benadrukt professionaliteit
- Straalt deskundigheid uit
- Wordt vaker gebruikt door formele organisaties
- Wordt vaker gebruikt om oudere lezers aan te spreken
De je-vorm:
- Maakt je tekst informeler
- Zorgt voor een vlottere tekst
- Maakt je tekst persoonlijker
- Wordt vaker gebruikt om jongere lezers aan te spreken
- Creëert minder afstand tussen jou en je lezer
Per doelgroep verschillend
Welke aanspreekvorm je gebruikt is per doelgroep verschillend. Ben jij bijvoorbeeld fotograaf en vind je het belangrijk om een persoonlijke klik te hebben met de mensen die je op de foto zet? Dan is de je-vorm heel geschikt. De lezer krijgt zo het gevoel direct aangesproken te worden én je zorgt ervoor dat je al snel een band opbouwt. Heb jij echter een verzekeringskantoor? Of bied je medische behandelingen aan? Dan kan ik me voorstellen dat je juíst enige afstand wilt bewaren en je deskundigheid wilt onderstrepen. In dat geval kies je voor de u-vorm.
Je of u in webteksten?
- Visualiseer je ideale klant. Wie is dat? Als je deze persoon tegen zou komen, zou je hem/haar dan met ‘je’ of met ‘u’ aanspreken?
- Waar voel jij je zelf prettig bij? Wil je bewust iets meer afstand creëren of bouw je liever een vertrouwensband op met jouw (potentiële) klanten?
- Besluit je voor de je-vorm te kiezen, maar vind je dit spannend? Bedenk dan hoe erg het is als jouw lezer zich beledigd voelt, omdat je de je-vorm op je website gebruikt. Is dit dan wel de klant die je aan wilt trekken?
- Bonustip: welke aanspreekvorm je ook kiest, zorg ervoor dat je deze consequent doorvoert op je hele website! Niets is irritanter dan nu eens met ‘je’ aangesproken te worden en dan weer met ‘u’.
Waarom kies ik op mijn website voor de je-vorm?
Simpel. Ik wil mijn klanten helpen om hún verhaal te vertellen. Daarbij verdiep ik me in hun bedrijf of organisatie en ga ik een samenwerking aan, die grotendeels gebaseerd is op wederzijds vertrouwen. Dat vertrouwen wil ik ook uitstralen op mijn website en daarom vind ik het belangrijk om mijn teksten persoonlijk te houden. Om die reden kies ik er op mijn website voor om de je-vorm als aanspreekvorm te gebruiken.
Webteksten laten schrijven?
Heb je vragen over het schrijven van je webteksten? Of wil je liever je webteksten laten schrijven? Neem dan vooral contact met me op.