Waarom zakelijk bloggen? 6 redenen om te bloggen voor je bedrijf

Waarom zakelijk bloggen? 6 redenen om te bloggen voor je bedrijf

Zakelijk bloggen is één van de beste methoden om je expertise te delen en de buitenwereld te laten zien waar jouw organisatie zich mee bezig houdt. Toch laten veel bedrijven de mogelijkheden van zakelijk bloggen nog onbenut. Heel jammer als je het mij vraagt, want bloggen kan veel betekenen voor je bedrijf. In dit artikel vertel ik je wat de voordelen zijn van zakelijk bloggen.

1. Je bent zichtbaar

Ja, een blog schrijven kost veel tijd. Het heeft echter ook grote voordelen. Eén van de belangrijkste redenen om zakelijk te bloggen, is wat mij betreft het vergroten van je zichtbaarheid. Elke keer als er een blogbericht van jou verschijnt, komt dit jouw potentiële klanten of opdrachtgevers onder ogen. Wie wekelijks twee blogs plaatst, is dus twee keer per week on top of mind. Dit levert je ook naamsbekendheid op. Bovendien deel je ieder blogartikel op jouw social media kanalen, zoals LinkedIn, Facebook en Twitter, waardoor je ook op deze platformen je zichtbaarheid vergroot. 

2. Je vergroot je expertstatus

Als bedrijf heb je ontzettend veel kennis en ervaring in jouw branche. Door te bloggen laat je dit ook aan je volgers zien. Bloggen helpt je om de buitenwereld te tonen waar jij je als organisatie mee bezig houdt. Door zakelijk te bloggen over je bedrijf, projecten of producten gaan anderen je zien als een expert in jouw vakgebied. Zeker als mensen jouw blogs waardevol vinden en er iets van opsteken, vergroot je je expertstatus. Dit is ontzettend goed voor je reputatie. Als jij gezien wordt als dé expert in jouw vakgebied, ben jij de eerste aan wie mensen denken als zij op dat gebied hulp nodig hebben.

3. Je klant gaat jou vinden

Met je blogartikelen spreek je een bepaald publiek aan. De mensen die daadwerkelijk jouw blogs lezen, vinden de onderwerpen ook interessant. Op deze manier bereik je je doelgroep en mogelijk ook jouw ideale klant. Hierdoor zullen je klanten op termijn jou gaan vinden en hoef jij minder aan acquisitie te doen.

Houd er wel rekening mee dat zakelijk bloggen een proces is van de lange adem. Je zult niet na één week al een hele rits nieuwe klanten voor de deur hebben staan. Dit heeft tijd nodig, maar het kan je op lange termijn zeker helpen. 

4. Door zakelijk bloggen verklein je de afstand tot de klant

Uiteraard zit er altijd een beeldscherm tussen jouw blog en je lezer. Of dit nu een laptop, tablet of smartphone is. Toch kom je met jouw verhalen dichterbij je klant dan je denkt. Wanneer jouw woorden inspireren, brengen zij mensen in beweging. Je raakt mensen en zet ze aan het denken. Dit is een impact, die je niet moet onderschatten.  

5. Zakelijk bloggen is goed voor je vindbaarheid in Google

Bloggen is een perfect middel om je website beter vindbaar te maken in Google. Bepaal –  met behulp van een zoekwoordenonderzoek – op welke woorden jij gevonden wilt worden. Laat deze zoekwoorden vervolgens terugkomen in je titel, tussenkopjes en in je alinea’s. Overdrijf echter niet! Zorg er voor dat je blogartikelen niet alleen interessant zijn voor Google, maar blijf de lezer op de eerste plaats zetten. Bovendien is Google gek op nieuwe content. Daarom heeft zakelijk bloggen de grootste impact als je dit consequent en met regelmaat doet.

6. Bloggen heeft een lange termijn effect

Door bij het schrijven van je blogartikelen rekening te houden met SEO zullen je blogs ook op de lange termijn nog verkeer naar jouw website opleveren. Artikelen die ik bijvoorbeeld twee jaar geleden heb geschreven voor Backpack vol verhalen worden nog steeds goed gevonden via Google.

Daarnaast helpt het wanneer je niet alleen blogt in de waan van de dag, maar schrijft over onderwerpen die relevant blijven. Mensen zullen hierop blijven zoeken, waardoor jouw artikel in de zoekresultaten naar voren blijft komen. Bovendien kun je dit type blog vaker delen via social media.

Starten met zakelijk bloggen?

Wil je starten met bloggen voor je bedrijf, maar ontbreekt het je aan tijd? Of ben je gewoon niet zo’n schrijver? Laat mij je helpen. Samen kunnen we een blogplanning maken voor jouw bedrijf en ik lever je maandelijks, tweewekelijks of wekelijks blogartikelen aan. Bekijk de opties voor het laten schrijven van losse blogartikelen of voor een blogabonnement.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *